Onsdagssegling 2023

Onsdagsseglingarna arrangeras av TBK men även båtar från klubbar i närheten är välkomna att deltaga. Ju fler vi är desto roligare brukar det vara. Det kommer troligtvis även denna säsong att  serveras korv med bröd i klubbstugan seglingarna.

Du behöver inte vara  fullfjädrad kappseglare för att delta.  De flesta seglar för att det är skoj och trevligt, en del för öva eller till och med vinna eller i alla fall segla bättre än förra gången. Båt utan officiellt SRS-tal kan delta utom tävlan. Ingen föranmälan behövs.

Inrapportering av av starttid samt måltid mm sker endast till tbkonsdagssegling@gmail.com (ange båttyp, båtnamn, skeppare, SRS-tal och om båten seglades shorthanded eller med fulltalig besättning samt med eller utan undanvindssegel).

Minst tre startande båtar krävs för att resultat från en onsdagssegling ska räknas

Datum för onsdagsseglingarna 2023 (uppdaterade datum från torsdagar till onsdagar gjordes den 4.e maj).

• Vår: 10 maj, 17 maj, 24 maj, 31 maj, 7 juni samt 14 juni
  • Höst: 16 augusti, 23 augusti, 30 augusti, 6 september samt 13 september.

Starttider

För att undvika att långsammare båtar är kvar på banan om vinden mojnar på kvällen kommer olika starttider att gälla under hela säsongen. Observera att indelning kan komma att justeras under säsongen beroende på hur många båtar det blir varje startgrupp.
  • 18:20:00   SRS under 0,900
  • 18:25:00   SRS 0,900 – 0,985
  • 18:30:00   SRS 0,986 – 1,099
  • 18:35:00   SRS 1,100 och högre

Observera att startgrupp alltid utgår från SRS med full besättning och undanvindssegel även om man exempelvis seglar short handed.

Maxtid är som vanligt 19:30. Efter den tiden blir kommande rundningsboj för den första båten målboj för samtliga båtar.

Bana

Det är samma bana som seglas i år som seglats de sista åren.
Saknas en boj, för att den draggat eller av annan orsak försvunnit utgår den rundningen (ja, den båt som ligger först kommer troligtvis att missgynnas av detta men det utgår ingen kompensation för detta).
Länk: (öppnas i ett nytt fönster, det stor onsdagssegling 2022 men banan gäller även 2023) Seglingsbana 2023
Vid frågor, kontakta chef seglingssektionen, segelbatsekt@tyresobatklubb.se.

Onsdagscupen

Fredrik Thörn på IF Vitamin vann Onsdagscupen 2023. Grattis!

Resultat 2023-05-10

Resultat 2023-05-17

Resultat 2023-05-24

Resultat 2023-05-31

First 31.7’an hade tyvärr fått fel starttid. Korrekt starttid skulle vara 18:25:00 istället för 18:20:00 som resultatet som redovisades i klubbstugan efteråt baserade sig på.

Vi säger speciellt grattis till att Paramour därmed placerade sig framför Cheyenne!

SK30 uppvisade ett mätbrev (E4670) med ett något lägre SRS-tal och klättrade upp till en delad femte plats.

Resultat 2023-06-07

Mycket bra väder, lämpliga vindar, fina seglingar och extra god korv med bröd.

Resultat 2023-06-14

Strålande sol, varmt , fina lätta vindar.

Resultat 2023-08-16

Klicka på bilden nedan för att kunna klicka runt bland övriga bilder.

Återigen strålande sol, varmt , fina lätta vindar. Cheyenne blev först i mål följd Bönan 2 och Vitamin. Den ordningen stod sig även efter omräkning av tid baserat på SRS så vi säger grattis till Cheyenne med skeppare och besättning. Skeppare på Vitamin var denna gång Marie Thörn och inte Fredrik.

Resultat 2023-08-23

Bilder från onsdagsseglingen. Klicka på bilden för att kunna bläddra bland bilderna.

Onsdagsseglingar är en publiksport, om nu någon inte visste det redan. Klicka på bilden för att kunna bläddra bland bilderna.

En härligt varm augustikväll med lite till väldigt lite vind vilken innebar en förkortat bana. Vinden var dock tillräcklig för att ingen båt skulle behöva bryta. Som föregående onsdag vann Swede 52’an Cheyenne, vilken har höst SRS av samtliga båtar. På andra plats kom IF’en Vitamin, nu med Fredrik Thörn som rorsman. Den båten hade lägst SRS av de tävlande båtarna så både snabba och långsammare båtar kan placera sig väl.

Resultat 2023-08-30

Kvällens onsdagssegling bjöd på lätta vindar som den mesta av tiden låg mellan 1,5 och 2,0 m/s. Varmt och fint väder under seglingen.

Resultat 2023-09-06

Kvällens onsdagssegling bjöd på ännu lättare vindar än föregående onsdag. Vinden var den mesta tiden mellan 0,5 och 1,5 m/s. Förutom alldeles för lite vind var det en fin kväll. Nästa onsdag, den 13 september, är det säsongens sista onsdagssegling.

Resultat 2023-09-13

Årets sista onsdagssegling seglades  som vanligt på Kalvfjärden i väldigt rättvisande vindar. De som seglade bäst var återigen Fredrik Thörn på IF’en Vitamin med besättning som vann ännu en gång.

Två båtar från TBS vad med och seglade denna kväll och det var Malbec 360 Loyal och Gamler 38 Juliett. Det var ett trevligt tillskott i startfältet!

Första onsdagssegling 2024 beräknas börja onsdagen den 8 maj.